onsdag 30 januari 2013

Halleluja moment

Min arbetskollega Karin tränar pilates, och jag har sagt flertalet gånger att det skulle jag vilja prova, men som vanligt har det aldrig blivit av då jag som alltid haft så mycket annat för mig.

Det är väl just typiskt oss hästmänniskor att en bokad tid hos Frissan kan man skjuta upp under ett års tid och åka till doktorn det gör man bara i absoluta nödfall.
Och varför köpa nya vinterskor dom gamla funkar ju tokbra och den vita vinterjackan som naturligtvis köptes på rea är väl det enda plagget som klarat sig från att hamna i stallet, och det är endast för vitt inte är särskilt praktiskt att ha i stallet (men dock funkar den att springa ut och natta hästarna i då man "ska bara" och sambon sitter och varvar bilen).

Skulle det vara hästen det handlade om så trotsar man snöstorm för att åka till kliniken för den tiden går det ju inte att boka om, ska det vara täcken så vill man satsa på kvalitet och är det ju bara en bonus att det är på rea. Hästen skall skos regelbundet och klippas innan träning inne på ridhuset.
Och träningen av hästen det ska ju bara göras för hästen måste ju stärkas och musklas det är mucho viktigt!  Ja just det!

Träningen av oss själva då, jag har alltid tusen ursäkter till att inte göra något annat än att vara i stallet.

Därför var det så bra att Karin sa åt mig att hon bokat en plats åt mig på pilates, nu fanns det ingen återvändo.
Första gången tänkte jag att ska det inte värre än så här, andas in andas ut stå rakt tänka på att placera lika mycket vikt på båda ben, det spelar ingen roll hur högt man kan lyfta armar och ben det viktiga är att förlänga kroppen osv...
När jag kom hem så hade jag ett långt utlägg för sambon att det här var nog inte riktigt min grej och jag var osäker om det skulle bli nån fortsättning.
Men skam den som ger sig och tänkte att jag måste nog ge det en gång till.

Gång nummer två så skulle man ligga på rygg och lyfta bäckenet uppåt, baggis tyckte jag, Oj oj kunde inte ha mer fel.
Vår pilates instruktör Linda kom och ställde sig framför mig stod tyst och tittade, tillslut höll hon fast knäna och frågade om jag kände nån skillnad i benen då jag lyfte, njae sa jag utan att egentligen att känna efter, prova en gång till och känn efter..
Sagt och gjort så provade jag,  känn du nån skillnad nu då är du starkare i nåt ben?
Jag provade igen och svar ja jag känner mig starkare i höger ben.
Inte så konstigt tyckte hon då du bara använder höger ben vid lyftet vilket medför en vridning av hela kroppen.
Aha, Halleluja moment! Det är ju det som händer i ridningen, fasen vilken grej.
När pilates passet var över så kände jag att hela jag lutar åt höger eller att jag lägger mer tyngd på det benet. Jag fick en helt annan medvetenhet om min hållning och jag var pilates frälst.

Om den " lilla" upptäckten kan göra att jag kan stärka upp kroppen och bli rakare och sedan göra stora förändringar i min ridning, det har jag ingen aning om, men chansen finns så vad har jag att förlora på att testa och se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar