fredag 25 januari 2013

NH träning/lektion!

Här var det stiltje? Vad innebär det? Att de andra inte rider sina hästar? ;-)

Igår var jag in på ÖOR med Bella och mötte upp Hasse Öhlund. Skulle helt sonika ta en liten lektion i hur man ger och får lite respekt i hästvärlden.

Fascinerande grejer det där. Helt klart något jag ska ta med mig och tänka på i min dagliga hantering av mina fyrbenta. Nu har ju Hasse en gedigen erfarenhet och har ju en väldigt bra feeling på vad och när han ska göra något. Det han pratade om så var så viktigt: TIMING och EFTERGIFT. Och dessa två kombinerat är väl som jag förstod det, allra viktigast. Det här med eftergiften är väl egentligen vad vi gör i ridningen också, men skillnaden här är ju att det är en enorm eftergift och den ges ögonblickligen när hästen gör det du ber den om. Jag har ju halvtaskig timing och tänker lite för mycket. Jag tror att i detta fall så är det bäst att bara gå med "flowet, men det känns ju lite märkligt när man står där och snurrar och skakar på det där repet. Men jag ska helt klart ge det en chans och jag tror verkligen att detta går att tillämpa på nästan all hantering gällande hästar.

Sjukt kul att se hur pass uppmärksam Bella blev på Hasse och hur han fick henne att samarbeta i allt. Hur hon stannade, startade, backade på minsta lilla vink. Ja det var en ögonöppnare. Ser fram emot lektion nummer 2: Uppsuttet med sadel.

Och för att klargöra för alla som funderar: Jag har inga problem med Bella och det är inget som är fel i hanteringen, det är bara jag som öppnar upp dörrar för nya erfarenheter. Roligt att se alla frågande blickar på ÖOR igår :-)

 Kunskap är inte tung att bära! Och då jag via mina familj känner Hasse ganska väl så var han schysst nog att ge mig en lektion i lite "hästhandskap"! Jag är öppen för det mesta och vill gärna förstå saker. Jag gräver sällan ner mig utan ser hellre motgångar som en möjlighet att hitta nya vägar. Tar det stopp och allt bara blir fel så brukar jag se det mer som att: Jaha, det där var en återvändsgränd, då kliver vi på en ny stig och ser vart den leder och vad som finns att lära och se efter den vägen. Till slut hamnar man på rätt väg! För att stå kvar i den där återvändsgränden och banka huvudet i väggen som precis hamnade framför en, det skulle jag aldrig göra. Har du sett en återvändsgränd blivit ombyggd till en väg någon gång? Inte jag iallafall, och om det någon gång skulle hända så får du nog göra det själv...


Har även fått hem Bellas nya skydd. Jag tror dessa är riktigt bra, de ser smidiga ut och enkla att knäppa. Det blev ett par Eskadron Air Easy. Ville först ha ett par Veredus Carbon Gel och köpte ett par också. Men de kom aldrig och tjejen jag köpte dem av försvann. Tough shit och tråkigt med oärliga människor. Dessa skydd har slalompjäxstängning. Ser ganska bra ut. Och det är det säkert - tills det börjar krångla! ;-) 
Löshoppning ikväll, ska bli roligt att se alla hästar. Vi är mellan 8-10 stycken som ska vara med. 

Och fortfarande lika kallt ute... hueeee! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar