onsdag 16 januari 2013

Tillskott, skentur och svallkött.

7 minusgrader stod termometern på idag. Så nice, tänkte jag. Nu blir det ridning ikväll. Lägger mina avkommor och ska bara checka av tempen en sista gång... 17 minus?! Vad hände där liksom?

Jaja, långfillingar och fleecejacka på. Bit ihop och ut och arbeit.

Tänkte att jag skulle rida i paddocken och försöka se om den där vänstergaloppen låg kvar från i söndags (hon vilade måndag och longerades igår). Men riktigt så blev det inte. För jag red ju på det där förbaskade "varannangångbettet - pewee". Förra gången jag red på det hemma i paddocken så gick hon som en klocka och idag? Rent ut sagt katastrof.

Brukar alltid rida fram på byvägen, skritta och trava igång lite. Blir som bra bjudning och lite mer sträcka ut än om du sitter varv på varv i paddocken. Men Bella tyckte att detta bettet var bajs idag. Milt uttryckt. Läste precis Malins inlägg och skrattade lite för mig själv. Hade lite samma upplevelse. Hästen skenade och jag gjorde "nödbromsen" hela tiden, utan inverkan.

Tänkte för mig själv: Är det en jävla ponny jag sitter på??
En tjurig, skenandes ponny. Tänkte att hon nog skulle vika av när vi kom mot gården, men icket. Hon la in overdriven och fortsatte. Hann se hela vägen till Nävertjäl framför mig, göra en snabb genomgång av alla potentiella faror längs med den vägen. Björnar var ju då det första som slog mig. Detta då det har setts en hel del sådana efter vår väg. Jag har vid detta laget slutat att försöka hejda lokomotivet jag sitter på för att enbart ägna mig åt riskkalkylering. Innan min lilla (blonda?) hjärna har kopplat ihop alla nervtrådar och kommit fram till att: 1 - det är vinter. 2 - Björnar går i ide över vintern. 3 - En björn kommer att vara mitt minsta problem längs med vår (mån-)skentur, så har faktiskt Bellas skånehjärna insett att: 1 - Hon har sprungit förbi infarten till stallet. 2 - Dags för en cowboystopp och rodeoturn. 3 - Det finns mat i krubban, vänd om för fan.

Ja så att så blev det med den fintrimningen. Gick in en stund i paddocken efter vår lilla "uppvärmning". Men där hände inget märkvärdigt annat än att mina fötter intog en temperatur som ligger farligt nära stadiet innan man får svarta tår. Jag gav bara upp. Där och då. Pratade lite med Bella och undrade vad tusan hon höll på med. Fick inget svar.

Hennes balltramp är fortfarande illa. Har väl blivit sånt här svallkött av det hela nu. Måste ringa veterinär imorgon och rådfråga. Och det såg inte så roligt ut efter att hon hässjat fram i snön i paddocken heller.

Fick även hem linfröoljan idag . Så nu får damerna 2 dl var varje kväll. Får väl se om det gör underverk.
Det slog mig dock när jag stod och blandade mat åt dem att risken var ju väldigt stor att mer än hälften av alla tillskott jag ger dem lär ju pissas ut. Säkert. Var dock en häftig förpackning. Bag-in-box med tappkran. Helt okej att hantera. Finns även med extra E-vitamin. Finns att köpa här: http://www.gunnarshog.se/produkter_foder.asp



Det var lite lilla julafton idag, hämtade även upp det där Höökstränset med clips. Blev dock inte imponerad. Taskig passform och litet (?!). Nästan på yttersta hålen på alla spännen och det var ändå i Full storlek. Jaja, vi nöter väl på det där så får vi se vad det blir för något sen.
Har även anmält till årets första tävling i Timrå den 17/2. Blir 100 och 110, hoppas att det är fler ÖORare som hänger på.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar