söndag 13 januari 2013

Foder, fölning och kyla.

Mycket snack om kyla nu men när det blir såhär smällkallt så tar den ju ett järngrepp om oss hästfolk
Allt man gör och har tänkt att göra med sina kära fyrbenta styrs av hur kallt det är.
Då jag har flyttat till ett av Örnsköldsviks kallaste platser så blir jag lätt lite störd av det här. Vi har alltid 4-6 grader kallare här hos oss i jämförelse med i stan. Bara utifrån väg 352 ,Björnavägen, 300-400 meter från mitt hus så kan det vara en temperaturskillnad på 2 grader. Dvs. att det är alltid kallare här än vad det är ute på vägen.
Vi ligger stadigt på mellan -20-25 grader nu och har gjort i 3 dagar och som det ser ut så ska det hålla i sig i någon dag till. Men man ska väl egentligen inte klaga, för de här dagarna då termometern kommer att krypa ner mot -30 är snart här.

Jag har nu börjat fundera lite på hur det kommer att bli vid Brittas fölning. Om vi nu kommer dit. Vilket jag innerligt hoppas, men jag tar inget förgivet denna gång. Hon växer och är rund om magen. Inte lika rund som förra året. Då var hon väldigt rund, hela dräktigheten igenom. Såhär i efterhand så tror jag att det berodde på mycket fostervatten och det kanske inte är så bra? Så jag är ganska lugn just nu iallafall. Jag försöker känna varje dag om det rörs i magen på henne. Inte det lättaste att hitta rätt var den där lilla fölungen ligger. För liten är den. Hon hade sin första dräktighetsdag den 25 juli vilket innebär att hon nu är på dag 173 av ca 330. Såhär ska ett 180 dagar gammalt fölfoster se ut. Storleksmässigt är det lika stort som en hund av rasen Beagle.

Dvs. inte så stor ännu. Dock ganska fascinerande då den på 30 dagar, dvs från dag 150 har fyrdubblat sin vikt. Den såg strax innan jul ut såhär, storleksmässigt som en kanin: 

Britta har ju blivit sydd i sin vulva (caslickoperation) för att hon i slutet av dräktigheten sjunker in och får en väldigt lutande vulva, vilket innebär att hennes avföring rinner in i hennes underliv och vidare in i livmodern. Vilket skapar en ogynnsam miljö för fölet. Detta tros vara anledningen till att hon tappade fölet 2012. Förhoppningsvis ska detta göra skillnaden. Jag måste dock börja sätta mig in detta och hur man gör vid fölning. Som jag har förstått så finns det 3 alternativ för sydda hästar vid fölning. 
Ett sätt är att någon vecka innan beräknad fölning att veterinär klipper upp dem. Detta vet jag ju dock inte hur bra det är på henne, då risken är stor att hon får bakterier in i livmodern. 
Ett annat sätt är att man vid fölning, som ägare, klipper upp sin häst innan fölet kommer ut. Det kräver ju att man har stenkoll på när det är dags. Vilket jag självklart ska ha. 
Det sista och kanske mest brutala sättet är att det får spricka upp av sig själva. Låter inte så roligt, men vad jag har läst så är det en del som gör så. 

Jag måste prata med min seminveterinär och höra vad hon tycker. Inte för att det är på gång just nu, men månaderna går fort och det skadar aldrig att vara förberedd. Framförallt mentalt! 

På denna sida hittar ni illustrationer över fölets utveckling: Fosterutveckling

Jag har även köpt ett nytt kraftfoder till mina damer. Tänkte prova att ge dem müsli. Jag har köpt den gröna säcken. Det ska vara ett komplett foder för avelsston. Men även fungera lika bra för hästar i träning. Har även beställt linfröolja till Bella. Det ska tydligen vara bra för pälsen och man/svans. Hon har ju som bekant lite taskig hårväxt. 5 liter på bag-in-box för 245 kr kändes överkomligt. Och då skulle de ha 1-2 dl/dag. Britta får säkert en slatt hon också. 


Ikväll är det hoppträning, det blir spännande. Framförallt med tanke på den dåliga ridningen det blivit de senaste tre dagarna pga kylan. Ser även fram emot att baxa fram en isbit till hästtransport... 
Vi har kommit överens om att vi ska försöka bli bättre på att filma varandra på träningar. Så förhoppningsvis har vi lite roligt material att lägga upp här ikväll. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar