måndag 25 mars 2013

Penicillinchock..

Som om det inte vore nog med allt som Britta och jag går igenom nu, så åker hästen på en penicillinchock igår.

Alla har väl kanske hört talas om dessa chocker, men fåtalet kanske har upplevt det. Jag har iallafall varit besparad från det. Till igår.

Direkt efter att hon har fått sprutan så blev hon helt plötsligt "stissig" - började stirra in i hörnet på boxen, kastade sig över till andra sidan boxan. Klippte med öronen, kastade med huvudet och var allmänt i obalans. Vinglade till flera gånger och bakbenen som vek sig. Som tur var stod hon på benen hela tiden. Men hon gjorde illa huvudet flera gånger i väggen.
Det var som att hon såg spöken överallt och kastade sig åt alla håll för att komma undan.

Det var fruktansvärt. Milt uttryckt. Men ändå så tror jag att detta var en mild chock. Har nu läst om hästar som åkt i backen på sekundrar och även svimmat  av. Och i vissa fall även brutit benen när de har kastat sig i marken. Jag vågar inte ens tänka på vad som kunde ha hänt om hon börjat kasta omkull sig.

Så nu är det slut på penicillin för hennes del. Jag är så arg  på mig själv. Så onödigt att detta ska hända. Jag skulle ha lyssnat på den sista veterinären som varnade just för detta. Den veterinären som ändå var ute och undersökte hästen. Men icke...

Nu är hon iallafall kry och mår bra. Och nu söker vi lösningar för kamera i stallet, vilken jag vill ha uppe och installerad ikväll. För jag orkar inte springa ut och in hela nätterna. Ohållbart för både mig och hästarna.

Jag provade även ett nytt bett på Bella igår. Fick låna ett mylerbett jaktkandar av Moas syster, och det fungerade bra. Det är ledat så att man ska få "två sidor" på hästen. Och det stämde verkligen, var riktigt roligt att rida med. Bella tar ju tyvärr inte stöd på så många bett. Och gjorde inte riktigt det nu heller. Men jag ska prova igen ikväll. Hon var iallafall lugn med huvudet och fick fram en riktigt bra galopp. Lugn som gick att samla mycket. Trevligt!

Och nedan ser ni även en mycket billig räkning på en ultraljudsundersökning på en häst. Skulle lätt kunna betala det dubbla. Vilket jag var förberedd på, kanske tom tredubbelt. Fantastiskt!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar