tisdag 19 mars 2013

Liksidighet.


Bellas starka sida är vänster. Och jag  har alltid kallat hennes högra sida den bra sidan. Jag har en häst i vänster varv och en annan i höger varv. Men så ska det inte förbli. 

"Ofta upplevs hästen vara mjukare i sin svaga sida och hård och stel i sin starka. De vill inte ställa och böja sig åt starka sidans håll utan de vill gärna gå med starka sidans bakben lite mer inunder sig - alltså vill de helst vara lite böja i högersidan om deras vänstra bakben är lite starkare. 
I Starka sidans varv så tenderar de dessutom att falla lite inåt med bogen - det känns som att de välter inåt när man går på volt och istället för att de ställer sig i nacken så får man kämpa med att hålla dem på spåret."

Igår när jag red kom jag lite till insikt hur fruktansvärt dåligt jag har ridit denna häst. Varje halt så ställer hon upp sig snett till höger. Hon sladdar alltid ut! I vänster varv så tar hon in bogen och släpper ut bakbenen. 

Så gårdagens timmeslånga pass i -15 arbetade jag enbart med att hålla in bakdelen under hästen, framförallt i vänster varv i allt jag gjorde. Det var lite frustrerande och jag fick påminna mig själv hela tiden om att detta inte var något jag kunde ändra på en kväll. 
Jag märkte även på Bella att det var kämpigt, hon frustade och trampade. 

Och hädanefter kommer jag alltid tänka på detta i varenda avsaktning, att ha henne under mig  och att bakdelen ska in, inte flyta iväg åt sidan. 

Det är skönt när man hittar såna här små buggar, men samtidigt blir jag så besviken på mig själv att jag varit så sjukt slarvig och inte tagit tag i saker tidigare. Att jag bara hängt med och valt den lätta och bekväma vägen. 

Nej detta ska vi få bukt med. Jag ska ha en rak häst. 

"Dels är det bra att göra samma saker i båda varven - för att de ska bli liksidiga. Men för att de ska jobba liknande i båda varven måste man rida olika eftersom man hamnar i olika lägen i de olika varven. För att en övning ska fungera måste man dessutom hålla koll på hästens bakben så att de spårar och få den att slappna av så att den inte rör sig med spänningar. "

Jag hade även tänkt att försöka få tag på en massör som kan komma ut någon gång i månaden. Jag tror att det gör susen på gamla pållen. Hon har nog en del spänningar. Så om det är någon som vet att en massör och ev. ska ta ut en - Hojta! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar