fredag 22 mars 2013

Britta.

Jag sitter och tänker att jag måste skriva något om Britta. Men jag vet inte riktigt vad jag ska skriva. Inte än iallafall.

Tyvärr så hann jag bara tänka igår att det skulle bli så underbart med föl innan lycka förbyttes till förtvivlan...

Jag tog in hästarna vid 19 tiden igår då det snöade ganska friskt. När jag går runt Britta för den rutinmässiga kontroll av henne så ser jag att hon har blod på bakbenen och även i svansen. Precis som för ganska exakt ett år sedan.

Mitt hjärta sjönk som en sten långt ner i magen. Samma uppgivenhet och känsla av att man är så hjälplös när det handlar om livet innan det har börjat, så att säga.

Det är så svårt att sätta ord på allt det här, vad man tänker, vad man känner  och vad som händer. Egentligen så händer exakt samma sak som förra året. Jag fick åka sent på kvällen för att få tag på penovet, precis som förra året. Jag har fått vaka i natt, precis som förra året. Jag har fått skaffa barnvakt idag för att jag är så sjukt tankspridd, precis som förra året.

Enda skillnaden är att veterinär har varit här och undersökt henne med ultraljud, vilket inte gjordes förra året. Och på ultraljudet så hittade vi inget i livmodern som såg galet ut. Inget var, inga tecken på infektion. Och veterinären kände fölet vid undersökning (dock så letades inte efter rena rörelser från fölet). Så enligt den veterinären (en av två inblandade) så är allt bra. En annan veterinär har varit i kontakt med samma seminveterinär som gjorde embryotransfer på Butterflyflip (Malin Baryards stjärnhäst) och enligt denne så var det mest troligt ett bråck i slidan som brustit och att det är därifrån blodet kommer. Helt ofarligt och ganska vanligt.

MEN... allt detta trodde vi förra året också. Och det var inget av ovanstående.

Även om ingenting har hänt ännu så går man med en ständig klump i magen. Det har liksom lagts en dimma över allt. Man har saker att glädjas åt men man kan inte. För då sköljer allt detta över en.

Jag vet inte. Jag vet ingenting. Inget annat än att det kommer att vara fruktansvärt jobbigt att titta över boxkanten till Brittas box varje dag i 100 dagar till. Eller om det bara är i 2 dagar eller 14 eller 28 dagar.  Ja, ni fattar. Midsommar känns helt plötsligt plågsamt långt borta. Igen.

Tack till alla som hör av sig! Det värmer. För som sagt - Det må vara "bara en häst", men jag tror knappast att någon som läser denna blogg håller med om att vi håller på med "bara hästar"...


6 kommentarer:

  1. Men usch, vad jobbigt. Håller tummarna för att allt går bra och att du får ett levande och välmående föl lagom till midsommar. Och att Britta mår toppen förstås. Håller tårna också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Therese!

      Ja, hoppet är väl det sista som lämnar en. Det kan jag skriva under på. Men med minnen färska från förra året så känns det inte mer än att historien upprepar sig. Jag hoppas dock att så inte är fallet!

      Tack för din omtanke! Det värmer..

      Radera
  2. Fina, fina Karro. Vad jag tycker synd om dig! Önskar att det var något jag kunde göra :-( Håller tummarna!

    SvaraRadera
  3. Åhh va nervös ja blir, men nu fick jag ju en liten uppdatering allafall, eftersom jag inte fått tag på dig

    SvaraRadera
  4. Skönt att få en uppdatering av läget, då inte heller jag fått kontakt med dig. Och skönt att allt såg normalt ut på ultraljudet! Hoppas att Britta och du inte behöver genomgå samma tragedi som förra året! Know the feeling...

    SvaraRadera
  5. Skönt att få en uppdatering av läget, då inte heller jag fått kontakt med dig. Och skönt att allt såg normalt ut på ultraljudet! Hoppas att Britta och du inte behöver genomgå samma tragedi som förra året! Know the feeling...

    SvaraRadera