söndag 24 mars 2013

Fortfarande dräktig, tror jag.

Solig söndagmmorgon på er alla! 

Sitter i vardagsrummet och ungarna tittar på barnprogram och jag sitter och kollar på hästarna. Britta och Tara står vid hallen och solar. Det senaste nytt med Britta är som följer: 
  1. Kissar blod 
  2. Magen har ändrat form 
  3. Matglad 
  4. Elak och irriterad 

  1. Om vi börjar med att hon kissar blod. Jag såg igår att hon skvätte som vid brunst, dvs att hon småkissar. Och när hon gjorde det så kom det blod. Jag fick en dålig magkänsla angående detta och var tvungen att gå ut igen när jag nattat hästarna. Rättare sagt var tvungen att gå ut 3 gånger till efter att jag nattat hästarna. Jag hade då tur att se när hon ställde sig och kissade och såg att den första sekunden eller två så kommer det blodblandat kiss som sedan blir normalfärgat. Enligt min veterinär så stärkte detta misstanken om åderbråck i vaginan. Vilket gör att hon blöder och det kommer ut när hon kissar. Full ofarligt och vanligt förekommande. Detta var anledningen som Kerstin Darenius hade angivit som troligast. Hon trodde inte att det var urinvägsinfektion, vilket jag trodde. För det var tydligen väldigt ovanligt hos hästar. 
  2. Jag tycker att magen har ändrat form den senaste dagen. Jag har varit tvungen att gå ut och leta i hagen för att se om man har kastat fölet redan. Och vid det här laget är fölet lika stort som ett lamm, så jag borde ha sett det. Men fann inget, turligt nog. Men jag blir inte klok på hennes mage. Den är inte lika rund åt sidorna längre utan hon har mer "hängmage" nu. Och det som skrämmer mig då är att fölen "lägger sig tillrätta" innan fölning för att komma genom kanalen. Och då flyttar de sig med framben och huvud från att kanske ligga på sidan så hamnar de på mage, så att säga. Vilket skulle kunna resultera i att putmagen på sidan försvinner. 
  3. Hon äter mycket. Mer än vad hon brukar göra, framförallt inne. För där har hon t.o.m. lämnat mat kvar till morgonen. Nu tuggar hon för glatta livet. Vilket även det är ett tecken på fölning. 
  4. Väldigt elak, framförallt mot mig. Men även mot de andra hästarna. Så fort jag försöker röra henne så kosparkar hon mot mig, lägger öronen bakåt. Och då kan ni ju titta på filmen jag la upp igår... detta är den snällaste hästen på den här sidan jordklotet. Så då inbillar jag mig att hon har ont - förvärkar? 
Ja, ni ser. Så här mycket finns det att fundera på. Analysera och läsa är väl det enda jag gör just nu. Och vakar. Jag har sån tur att vi har fönster mot hagen och jag har full översikt över hela hagen. Det enda jag önskar mig nu är en kamera till stallet. Vi har en IP kamera men jag är tveksam till att uppkopplingen kommer att fungera där ute. Jag måste försök lösa det där idag, jag kan inte hålla på springa ut och in ur stallet, för både min och hästarnas skull. 

Var inne en sväng med Bella på ÖOR igår. Linn och Tara var med också. Det var fantastiskt! Vi var helt ensamma och det var så lugnt och skönt. Det där får man göra om! Varför inte ha hoppträningar på de tiderna? ;-) 
Ridningen var dock sådär. Väldigt sådär. Hade hackamoret igen och det har tappat effekten lite. Red även med små sporrar för att komma åt henne och få henne att få in höger bak under sig. Flyttade mycket och hade hoppats på att få effekt av det i galoppen sen. Men det fick jag inte.. hon var väldigt springig så det var av med sporrarna och då fick jag helt plötsligt 500 kg häst i handen. Så jag la ner. Jag fick se det som ett "röra-på-sig-ordentligt-pass". Inget som var givande på något annat sätt ur träningssynpunkt.Tyvärr. 

Nej nu ska jag klä på  mina barn och mig själv och gå ut. Fixa stallet, kanske longera Bella och låta barnen rida Trickie. Springer nog på familjen Tara också, som är på väg till Kramfors på Pay n' jump. Det hade jag gärna hängt med på! Så roligt att ha folk här som är tränings- och tävlingsintresserade. Roligt att det händer något på gården. 

Ha en toppendag alla! 



Bilder på Bella och Tara med Linn i mitten. Och mina små hjälpredor i stallet. De skyndar sig så snällt på väg till stallet för att hästarna är "kissnödiga och hungriga" på morgonen! ;-)







1 kommentar: