tisdag 19 februari 2013

Var frågvis och envis!

Bella är mjuk och fin i höger varv men är stötigare och mer kantig i vänster varv. Hon har svårare för att landa i vänster varv och går ibland i korsgalopp efter hinder i vänster varv.
Hon har en liten bockhov på högerfram. Min hovslagare sa nu sist att hon inte skulle kalla det bockhov, dock. Men oliksidig är hästen, det är inget att tvista om. Det syns nog ganska väl. Jag har en häst i höger varv och en annan i vänster varv. Det har dock blivit betydligt bättre senaste månaden.
Jag är även mycket glad för att min tränare har uppmärksammat detta och vill hjälpa mig aktivt för att göra något åt det. För det är många som har konstaterat problemet men inte tyckt att det går att göra något åt det.
Maggan verkar dock vara lite bekant med problematiken och har en hel del tips och råd som har varit mycket bra och har förändrat mitt tänk i ridningen och jag tycker även att jag märker skillnad på hästen från träning till träning.

För sanningen är den att det är sjukt frustrerande just detta med oliksidighet. Du måste jobba med både dig själv och hästen otroligt mycket. Bryta gamla mönster och tänka om. För precis som Bella har olika starka sidor så har även jag det. Jag känner mig svag och handikappad i vänster varv. Känns ungefär som när man skriver med fel hand. Man vet vad man ska göra men någonstans på vägen från hjärnan till arm och hand så blir det en fnurra och kortslutning.

Men träning ger färdighet. Och åter igen - Kunskap är inte tung att bära, så läs och läs och läs! Och intervjua och fråga personer i din närhet. Berätta om din problekamtik. Alla kan något och det är nedanstående ett exempel på:

Dessa ridåtgärder fick jag av hästtandläkare (!) Martin Ondrasek i höstas. Jag var med Bella på PH vet för att kolla igenom henne och kanske få lite frågetecken uträtade angående hennes oliksidighet. Martin skulle kolla hennes tänder och han berättade att han hade en häst som var likadan fast i andra varvet. Han gick och skrev en lapp med massa träningstips och råd. Tyvärr har jag haft lappen i en jacka som åkt in i tvättmaskinen någon vända sedan dess. Detta gick dock att utläsa:


  • Gör små volter till vänster i skritt med hästen förböjd åt vänster för att tänja på sin korta högersida. 
  • Rid hästen i mycket öppna undan för vänster för att frigöra höger bog. Tänk dock på att ha den relativt raktriktad i nacken.
  • I vänster varv så rid hästen aningens utåtställd. 
  • I vänster varv så ska hästen inte ställas igenom till vänster så man inte låser vänsterbogen utan rida hästen rakriktad. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar