söndag 3 februari 2013

Hästkväll

Igår hade jag en riktig hästkväll! Lite halvt omedvetet.
Har städat hela stallet, kastat alla tomma fodersäckar, torkat hyllor och rensat. Även i sadelkammaren. Måste dock göra lite ändringar i sadelkammaren, det är inte acceptabelt läge där inne. Långt ifrån. Den är så liten och sen är vi 4-5 stycken som delar på ytan. Det blir lätt kaos. Men jag ska inte skylla ifrån mig det är jag som är boven. Jag har ofta lite smått bråttom efter träningar och annat, så det mesta som är smutsigt hamnar på golvet. För att det sedan ska förflyttas till tvätt maskinen, vilket sällan händer. Kvällen innan träning eller tävling blir det mesta tvättat.

Jag trodde att vi hade ca 7-8 minusgrader igår och klädde mig därefter vid ridningen. Så jag har återigen smått förfrusna kinder. I never learn. För när jag mötte grannen efter vägen, inte i vild galopp denna gång, så påpekade han att det var ju -18 grader. Så jag höll mig för skratt och höll tempot lågt för att minska vinddraget.

Det gick lika bra att rida denna gång! Min häst är underbar och hon kan ju! Hennes galopp är inte av denna värld. Nu ska jag försöka jobba med att ANVÄNDA mig av den. Kunna justera takt, tempo och steglängd. Så jag gör som jag alltid gör - skrittar och travar fram ute efter vägen. In i paddocken och travar och galopperar. Sen när jag hittat den form, takt och tempo jag gillar/vill ha så travar jag ur paddocken och direkt ut i skogen/ på vägen. Kan jag behålla känslan och takten utanför paddocken så tycker jag att jag har lyckats med att få hästen lyhörd. Annars är det bara att vända om hem igen. För att fightas med en häst ute i skogen som inte vill stanna, vända eller lyssna - det vinner man aldrig. Då är de i deras rätta element och då har vi inte lika mycket att säga till om.

Avslutade hela kvällen med att titta på inslaget från TV4 om Malin Baryard och Peder Fredricsson. Det var mycket bra, roligt att ridsporten får lite kvalitetstid i rutan!
Klipper hittar ni här: http://www.hippson.se/blogs/redaktionenssportkoll/se-tv4-s-reportage-med-malin.htm

Men nu längtar jag till sommaren! Jag har redan börjat planera för terrängbanan jag ska sätta upp efter skogsbilvägen och i skogen, hoppas att jag får lite sällskap efter den någon gång! Vuxenridläger låter väl som en rolig grej! ;-)

Nu är det 1 års kalas och sen ikväll är det Magganträning. Lattjo!        

Lite bilder på Bella med hennes förra ägare.  Där nere har de väl snart sommar? :-)



                                                               

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar