söndag 17 februari 2013

Britta bits..

Nu är Bella och Britta avmaskade och man kan lägga det till handlingarna åtminstone för några veckor. Nytt träckprov ska tas om drygt en månad på Bella för att se att avmaskningen har haft någon effekt. Alla hästar i stallet har eller är nu på gång med att ta träckprov och det tycker jag känns bra. Att veta att alla är friska och mår bra, vare sig det är mina eller andras hästar.



Britta är nu dräktig på drygt 220 dagar, vilket innebär att det är runt 100-110 dagar kvar tills det är dags för fölning. Jag tycker att hon de senaste veckorna har exploderat i storlek. Hon har gått från att kunna misstas för att ha en rejäl hömage till att man klart och tydligt ser att det är en bebismage. Hon har ju sedvanligt blivit en subba 24 karat vid täckespåläggning-/avtag och mot sina kamrater. Hon är en tyrann utan pardon!
Jag har arbetat fram ett rörelsemönster runt henne när jag tar på och av henne täcken. Jag parerar hela tiden från hennes hotande ögon och tänder som klapprar efter mig och täcket. Hon skulle aldrig bita mig, på sin höjd smaka lite på min rumpa. Men inte ta en tugga. Hon har dock kosparkat efter mig när jag ska spänna maggjordarna. Men vet ni vad? Jag bryr mig ärligt talat inte. Jag om någon vet hur fruktansvärt jobbigt och tungt det kan vara att vara "dräktig". Så jag säger åt henne att hon ska kyla ner sig men jag skulle aldrig ställa mig och läxa upp henne nu. Det gör jag inte. Vi har kommit fram till ett sätt som fungerar för oss båda.

Jag har dock märkt att hon ser aningens trött ut. Och hon tittar på mig med långa ögon när jag tar ut Bella för ridning. Så nu följer hon med oss när vi skrittar fram på byvägen. Så då får hon ju röra på sig någon kilometer per dag iallafall. Och hon verkar uppskatta det. Hon är inte den ultimata handhästen direkt, då hon biter Bella i arslet, genskjuter henne framför bogen och tvärvänder hemåt. Men vi låter tjockisen hållas! ;-)

Har även friserat bort hennes varmblodslook som jag fick för mig att hon skulle ha för att skydda sig bättre mot flygfän (!?) till sommaren. Hon såg ju inte frisk ut, så jag var tvungen att trimma lite!

FÖRE:



EFTER:


Hon är även världens hungrigaste, vilket innebär att hon tar varje tillfälle som ges att rymma från sin box och ta sig in varstans det kan finnas mat. Sedan om det är någon annan som bor där - det skiter hon högaktningsfullt i. Och jag kan inte hindra detta 750 kgs tåg när det tuffar fram i stallgången. Trust me - I have tried. Det måste ju låta som att Britta är världens mest elaka, respektlösa och ouppfostrade häst efter detta inlägg. Men så är inte fallet. Ska jag börja lista alla hennes bra sidor så skulle allt utrymme på internet ta slut! :-)

På besök hos Bella, som hon tycker borde flytta på sig:



Nu är transporten och bilen packad. Ungarna klädda och Steffe på hugget. Ska få skjuts in till ÖOR för årsmöte nu först kl 15 och Magganträning ikväll kl 20. Heldag i stallet med andra ord!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar