tisdag 12 februari 2013

Maskar och rörelser..

Har fått provsvaren på träckproven jag tog på Bella och Britta. Det visade att Britta hade 250 EPG (ägg per gram) och Bella hade 1000(!!) EPG. 100-200 EPG är väldigt lite men 1000 EPG är väldigt mycket enligt deras bedömning.

Så min magkänsla var rätt. Något var galet med Bella, hon hade börjat falla ur och såg "glåmig" ut. Båda hästarna är avmaskade i höstas och tyvärr minns jag inte med preparat. Jag känner mig för opåläst för att direkt uttala mig om detta. Men har skickat vidare allt detta till min veterinär och hon ska titta på provresultaten och skriva ut lämpligt preparat.

Jag vill även ha en plan för avmaskning av alla hästar i mitt stall. Och jag antar att alla ska ta träckprov efter detta. Har lite funderingar på hur det blir med mitt sommarbete? Är det att anses som obrukbart/smittat nu?
Finns det någon som är kunnig inom parasitområdet - Hojta!

På den här bilden ser ni hur lilla blodmasken ser ut:

Sedan har jag en mycket roligare sak att berätta och det är att det är full rulle i Brittas mage! Jag har känt på hennes mage mer eller mindre varje dag sedan innan jul. De brukar säga att man kan känna rörelser från ca 6 månader in i dräktigheten. Och nu är ju Britta i 7:e månaden. Nu känns det ganska väl och det är väldigt mäktigt! Var tvungen att ropa på S så att även han skulle få känna. Även om han kanske inte studsar på stället och har tårar i ögonen när han står där med handen på hennes mage, så tror jag ändå att någonstans därinne vid hjärtegropen så är det något som skuttar till. 

Nu känns det ännu lite verkligare! 4 månader kvar! 








Bayroness "Britta" Bergström - Min allra bästa vän.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar