fredag 5 april 2013

Ridhuset med två vildingar!

Igår hände det grejer, en innehållsrik hästdag. Alla hästarna (6 stycken) fick sina fötter fixade. Och Bella och Britta var inne på ridhuset. Däremellan var även Vickan ut och pysslade med Britta och promenerade i skogen.

Så det var premiärlastning för Britta. Det var ju nästan ett år sedan sist som hon åkte transport. Nu skulle hon även få åka trångt. På mindre än en kvart var båda hästarna i släpet. Och då går ju Bella mer eller mindre rätt på. Så jag tycker det är helt okej betyg för en 17 åring som inte åkt på länge!

Väl inne på ridhuset var det mycket gnägg och "lämna mig inte kompis", dessa brudar är ju inte ens så bra kompisar i hagen vanligtvis. Så sånt här är alltid roligt att se.
Det var lite annorlunda att ha med sig två hästar. Dels för att den ena får stå och vänta, vilket med Bella inte är några problem. Hon står där man ställer henne. Men med Britta vågade jag inte göra detsamma, hon är inte där än. Det krävs lite mer träning mentalt innan dess. Hon måste bli trygg i sig själv och förstå vad det är vi är där för. Inte dansa omkring som en liten hingst.

Det var ju en fantastisk känsla att vara tillbaka på ridhuset med fina Britta. Hon är ju så läcker! När jag sätter mig upp inne i ridhuset medans det fortfarande går ridskolehästar kvar så går hon på tygeln utan att jag ens håller i den. Hon var väldigt på tårna, tittade på hindren, blev lite rädd för en kisspöl på marken och var överlag väldigt framåt. Hon ville trava, inte skritta.  Men allt kändes positivt, hon såg glad ut! Så vi skrittade runt där inne i 10-15 min på lång tygel. Så nu har vi börjat, nu är det igång med hennes igångsättning! 10-20 min skritt per dag i 3-4 veckor till att börja med. Sedan lägga in trav och galopp, kortare sträckor i 3-4 veckor. Sen ska vi eventuellt tillbaka till PH vet för en koll och se var vi står rent fysiskt. Det skadar inte, kan jag tycka.

Bella fick bara jogga runt inne. Vi gjorde lite byten på en åtta, och galopperade på längre tygel några varv (rekommendationer från massören som var ut i måndags). Vi åker ju och tävlar på söndag i Timrå. Men även  hon skrek och gnäggade febrilt. Aldrig hört något liknande! Två små hingstar hade jag med mig idag.

Så att så ser livet ut i Fors för tillfället. Det rullar på och de allra flesta här mår bra.
Bortsett från att Bella har fyllt sitt juver... ;-) Ja, ni läste rätt - Bella. Men det är en annan historia som ni får höra när den är klar.

Trevlig fredag!

1 kommentar:

  1. Skönt att det flöt på bra med lastningen trots att det gått så länge sedan hon åkte! Något nytt om Bellas juver?

    SvaraRadera