torsdag 2 maj 2013

Ögonblicksverk.

På mindre än två timmar igår så konstaterades att jag nu har två skadade hästar. Strålande.

Britta. 

Jag longerade henne innan jag skulle åka och träna Bella. Hon skulle få prova galoppen för första gången i kontrollerad form på 1 år. Och det tyckte hon var fantastiskt roligt! Hon krummade, bockade,sparkade och speedade. Så pass mycket att hon klampade av sig halva framhoven, typ. Hon trampade sig rejält och det blev flexlinda och sjukhage för hennes del. För såna här skador kommer ju alltid så lägligt när hagen är som sunkigast. Så hon står på grus nu. Snopet Brittan.

Bella. 

Hon var ju halt förra träningen och jag gick av efter att ha märkt att hon nickar och haltar på vänster fram.
Fick på henne en sula då vi misstänkte hovböld. Har longerat henne sedan dess (sula på i fredags) och även ridit på ridplan ett pass och hon har varit ohalt. Men igår på träningen var hon halt igen. Så att nu blir det till att åka in på klinik och kolla igenom henne. Och SJÄLVKLART händer allt sånt här kvällen innan man ska åka någonstans, som i mitt fall hela helgen i sthlm. Lagom roligt att lämna dessa två och gå och grunna på allt detta. Ringde ATG i umeå imorse och de hade en tid kl  9, och jag som är tidsoptimist och överlag ganska positivt inställd till att lyckas med det omöjliga tyckte att det lät bra:

- Toppen! Jag kommer...
- Ehhhh.... från Ö-vik? Till kl 9? Kl är 7:30 nu...?
- Ja? Det blir väl bra?

Då skrattade hon?

Jaja, så nu har jag ringt PH vet och fick en tid på tisdag kl 13. "Vrickning i hagen" trodde hon på. Taskiga hagar och tunga djur, menade veterinären på. Och så är det väl. Vad är prognosen på sånt här då? Behandlingar och vila blir det väl nu då. Så om det finns någon därute som vill ha lite ridhjälp? ;-)

Så där är vi nu.

Sthlm nästa! Brucean... wohooooo..... :-(

Jag fick ju dock hoppa Annas Tara igår några språng. Hon är med i samma hoppgrupp som mig och hon bad mig ta över på slutet. Jag fick ta några språng på den lilla pållan. Och OJ så svårt det är att rida andra   hästar. När man är invand med sin egen och hur det fungerar. Jag är nog ingen flexibel ryttare tror jag! ;-) Tara var jätte-,jättefin! Hög ridbarhet på marken och hoppade stort och fint. En mycket trevlig liten dam som var väldigt behaglig och positiv.
Och jag märker ju nu hur sjukt rutinerad Bella egentligen är. På henne åker man ju egentligen bara..
Nu var jag ju tvungen att rida med säte och ben och styra och bromsa och gasa!? På Bella siktar och skjuter jag! ;-)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar